Jak przystosować firmę spożywczą do działania w czasie epidemii?

Niezależnie od tego, w jakim stanie znajdzie się gospodarka w okresie epidemii warto pomyśleć o tworzeniu długoterminowej wizji dla swojej firmy. Zmiany na rynku nie muszą oznaczać, że musisz ograniczać się jedynie do reagowania na to, co się dzieje w otoczeniu biznesowym. Możesz strategicznie spojrzeć w przyszłość i wykorzystać trudną sytuację do zbudowania jeszcze silniejszego biznesu. Zobacz, w jakich kluczowych momentach Twoje działania może wspierać nowoczesna technologia informatyczna i optymalnie dobrane systemy ERP.

Przyjrzymy się niektórym trendom, które mogą wpłynąć na Twój biznes w najbliższym czasie.

1. Łańcuchy dostaw ulegną zmianie.

Nie chodzi tylko o znalezienie alternatywy dla obecnych źródeł dostaw. Firmy zdają sobie teraz sprawę, że pojedyncze łańcuchy dostaw są najbardziej narażone na zakłócenia. Coraz więcej podmiotów stawia na sieci dostaw: wielu dostawców, których utrzymanie może być nieco bardziej kosztowne, ale za to obarczone mniejszym ryzykiem. Coraz częściej też firmy szukają dostawców lokalnych i regionalnych.

2. Wydajność pracy wzrośnie.

Firmy dążą do obniżenia kosztów, więc automatyzacja tam, gdzie tylko to możliwe, ma większe uzasadnienie niż kiedykolwiek wcześniej. Odchodzenie od papierowego planowania i wymiany dokumentów oraz analizowania wskaźników ekonomicznych przy pomocy arkuszy kalkulacyjnych uwolni pracowników od zbędnych czynności administracyjno-biurowych i pozwoli skupić się na bardziej znaczących, strategicznych działaniach.

3. Elastyczność dzięki sprawnemu wykorzystaniu danych.

Jedynym pewnym czynnikiem jest zmiana. Firmy muszą być elastyczne w nieprzewidywalnych czasach. Możliwość sprawnego reagowania na to, co się dzieje w gospodarce, jest kluczem do sukcesu. Nic tak nie zapewnia elastyczności jak rzetelne dane.
Oprogramowanie do zarządzania firmą optymalnie wykorzystujące napływające dane biznesowe jest coraz bardziej dostępne cenowo. Systemy ERP mogą pozwolić na przekształcenie surowych danych w praktyczną wiedzę o rzeczywistej sytuacji firmy,  aby jak najlepiej wykorzystać szanse rynkowe.

4. Zespoły będą potrzebowały większego dostępu do danych.

Niepewne czasy powodują konieczność zarządzania rozproszonymi zespołami. Skoncentruj się przede wszystkim na utrzymywaniu kontaktu między pracownikami. Na początku epidemii priorytetem były wideokonferencje. Później zaczęto coraz chętniej sięgać po narzędzia do cyfrowej wymiany dokumentów między firmą a kontrahentami bądź między członkami zespołów. W ostatniej fazie firmy zaczęły szukać rozwiązań dających pracownikom możliwość stałego dostępu do danych, np. za pomocą pulpitu zdalnego lub bezpośredniego logowania się do systemu w chmurze.
Organizując pracę zdalną, pamiętaj, jak ważne jest bezpieczeństwo informacji. Pracownicy zdalni są szczególnie narażeni na ataki hakerskie i phishingowe, zwłaszcza jeśli używają własnego sprzętu.

5. Miejsca pracy nie będą już takie same.

Dystans społeczny oznacza rekonfigurację także w miejscach pracy. Zarówno biura, jak i linie produkcyjne muszą przejść zmianę. Także interakcje między pracownikami będą podlegać zasadzie dystansu społecznego. Niekiedy będzie to oznaczało konieczność reorganizacji przestrzeni biurowej, innym razem – pracy zmianowej, by mniej pracowników przebywało jednocześnie w jednym miejscu.

6. Zmieni się model korzystania z pracy.

Gdy firmy już na stałe przystosują się do korzystania z rozproszonych zespołów pracujących z dowolnego miejsca, okaże się, że rynek pracy znacznie się poszerzy. Będzie łatwiej korzystać z usług pracowników z innych miejscowości czy regionów, którzy ze względu na odległość nie chcieli zdecydować się np. na przyjazd do pracy do innego miasta. Rynek pracy stanie się znacznie bardziej elastyczny. Do tego wszystkiego firmy będą potrzebowały platform cyfrowych zapewniających sprawne zarządzanie procesami rekrutacji, onboardingu oraz wszystkimi sprawami związanymi z obszarem kadrowym i HR, które trzeba będzie obsłużyć zdalnie.

W zależności od sytuacji może się okazać, że kilka z tych trendów będzie mieć wpływ na Twoją firmę. Myśląc o strategii biznesowej na najbliższe miesiące i lata, warto wziąć pod uwagę opisane tendencje, by zapewnić płynne prowadzenie firmy w burzliwych czasach.

Przejdź do zakładki dostawcy na platformie Food Industry Support i skorzystaj z bezpłatnych konsultacji: TUTAJ