Jednym z największych wyzwań w logistyce jest czas.

W kontekście błyskawicznie wprowadzonych ograniczeń COVID’owych został dodatkowo uwypuklony. Był to niesamowity sprawdzian dla Hochland, jak i Operatorów Logistycznych. Trzeba było działać „tu i teraz” i wykazać się dużą elastycznością, Rozmawiamy na ten temat  z Jakubem Krychem, Head of Logistics and Planning w Hochland Polska.

Jak logistyka świeżych produktów mlecznych zmieniła się w czasie epidemii?

Logistykę, mógłbym przyrównać do krwiobiegu całej organizacji, stąd nawet jak pojawiają się  wyzwania typu COVID 19 istotne jest to, aby krew była cały czas pompowana i odpowiednie składniki na bieżąco dostarczane. Dlatego tak ważne było szybkie zaadoptowanie się do nowej rzeczywistość, które sprowadziłbym do trzech głównych filarów: zachowania ciągłości dostaw, przy zagwarantowaniu bezpieczeństwa naszym produktom i osobom wspierającym całościowy łańcuch dostaw. W związku z tym, najważniejszej zmiany dotyczyło wprowadzenie odpowiednich reżimów higienicznych na wszystkich etapach łańcucha logistycznego, reorganizacja prac per zmiany na Magazynach, czy zastosowania nowych restrykcyjnych procedury dotyczące rozładunku i załadunku. Od samego początku sytuacji kryzysowej w firmie aktywnie działa Zespół Koordynacji Działań Ochronnych, zajmujący się wszystkimi aspektami ochrony przed zagrożeniem koronawirusem.

Czy Hochland czyni jakieś inwestycje magazynowe, chłodnicze – jeśli tak to jakie?

Jesteśmy firmą stawiająca na rozwój, stąd na bieżąco dostosowujemy i optymalizujemy naszą infrastrukturę magazynową, tak aby gwarantować jak najświeższe produkty w najwyższej jakości. Jako firma, której core businesse’em jest produkcja sera doskonalimy cięgle procesy pozwalające, na maksymalne skrócenie czasu w którym nasze produkty docierają do naszych Klientów. Oczywiście odbywa się to przy pełnym zachowaniu reżimów jakościowych, gdyż jest to jeden z filarów naszej strategii.

Czy Hochland dostrzega jakieś nowe trendy, zmiany w zagadnieniach dotyczących chłodnictwa i logistyki produktów świeżych?

Zarówno w kontekście chłodnictwa jak i całościowej logistyki produktów świeżych, podkreśliłbym dwa fundamenty dotyczące trendów, jak i przyszłych zmian: zrównoważony rozwój i cyfryzacja. Stawiamy duży nacisk na poszukiwanie nowych rozwiązań z zakresu IT: rozwój EDI, wdrażanie systemu klasy MES (Manufacturing Execution System), czy wdrażanie eWMS. Dodatkowo zauważyliśmy w ostatnich 2 miesiącach pewne zmiany zachowań i nawyków zakupowych Konsumentów. Klienci chętniej sięgają po produkty paczkowane, zamknięte. Same zakupy wydają się być bardziej planowane, a częstotliwość wizyt w sklepie np. w ciągu 1 tygodnia z pewnością spadła w odniesieniu do okresu sprzed pandemii. Hochland dokłada wszelkich starań, aby trafić w te potrzeby w każdej z naszych grup asortymentowych i dostarczać towar w ilościach i terminach oczekiwanych przez naszych Odbiorców.
 
Hochland działa na polskim rynku od ponad 25 lat, a do portfela marek należą najpopularniejsze sery: Hochland, Almette, Valbon. Produkuje w Polsce w dwóch fabrykach: w Kaźmierzu i Węgrowie.

Jakub Krych, Head of Logistics and Planning w Hochland Polska
Jakub  Krych, Head of Logistics and Planning w Hochland Polska.