Od 1 lipca przedsiębiorcy sprzedający napoje lub posiłki w jednorazowych kubkach lub pojemnikach muszą zapewnić klientom alternatywne, przyjaźniejsze środowisku opakowania, które pomogą ograniczyć ilość plastikowych odpadów, np. wprowadzając system własnych, wielorazowych opakowań zwrotnych. Gotowe rozwiązanie w tym zakresie stworzyły wspólnie firmy Interzero i Tedmark. Rozwój rynkowy ich pomysłu może wkrótce skorzystać z unijnego wsparcia.
– Obowiązek zapewnienia klientom alternatywnych opakowań wynika z implementacji do polskiego porządku prawnego unijnej dyrektywy SUP (single-use plastics) nr 2019/904 i jest kolejnym, po wprowadzeniu opłat za jednorazowe kubki i pojemniki na żywność oraz zakaz sprzedaży niektórych plastikowych opakowań, słomek i mieszadełek działaniem na rzecz zmniejszenia ilości odpadów z tworzyw sztucznych – przypomina Jaśmina Solecka, prezes Stowarzyszenia Natureef zrzeszającego prawie 60 wiodących firm, instytucji i jednostek naukowych z branży opakowaniowej, produkcji żywności, logistyki i recyklingu. Organizacja na bieżąco śledzi zmiany w przepisach dotyczących opakowań i pomaga się do nich przygotowywać polskim przedsiębiorstwom, organizując spotkania z ekspertami, wydając publikacje i organizując webinary.
Na zmiany w przepisach stale reaguje również zrzeszona w Natureef firma Tedmark, która od 35 lat dostarcza opakowania dla sektora HoReCa. Jest, z 80-proc. udziałem w rynku, liderem w swojej dziedzinie w obsłudze stacji benzynowych w Polsce. Jej odpowiedzią na nowe wymogi jest stworzenie, wspólnie z firmą Interzero, usługi Made4Loop – gotowego systemu, z którego korzystać mogą restauracje, kawiarnie, stacje benzynowe, oraz sklepy oferujące np. kawę na wynos, a także firmy prowadzące kantyny dla pracowników. W tworzeniu rozwiązania pomogło międzynarodowe know-how i ponad 30-letnie doświadczenie w sektorze gospodarki odpadami i ochrony środowiska, jakim dysponuje Interzero.
– Made4Loop jest systemem depozytowym wielorazowych opakowań zwrotnych, który wprowadzamy u naszych klientów. W ramach kompleksowego rozwiązania z jednej strony dostarczamy im wielorazowe kubki i opakowania, a z drugiej przejmujemy obsługę całego systemu wielorazowych naczyń – tłumaczy Agnieszka Deryng, dyrektor sprzedaży Tedmark.
Etapy Made4Loop
Made4Loop podzielony jest na cztery etapy, z których każdy stanowić może osobną usługę. Dzięki temu rozwiązanie można każdorazowo dopasować do potrzeb firmy.
Pierwszy etap to analiza potrzeb i potencjału firmy z uwzględnieniem ryzyka i konkurencji. Drugi etap polega na dostarczenie pakietu startowego składającego się z opakowań, sprzętu myjącego oraz rozwiązań online dla monitoringu całego procesu, szkolenia pracowników firmy i wsparcia w przygotowaniu materiałów edukacyjnych dla konsumentów. Kubki, opakowania i wieczka są indywidualnie oznakowane logo klienta przy użyciu różnych technik.
Firmy, które nie chcą same obsługiwać systemu depozytowego wybierają kolejny etap, czyli serwis – uwzględniający całą logistykę, w tym dostarczanie opakowań do punktów sprzedaży, odbiór, transport do centrum dystrybucyjnego i mycie.
Ostatni etap to rozliczanie kaucji za kubki lub opakowania w formie pieniężnej lub voucherów, o ile klient Made4Loop chce kaucję pobierać. Zarządzanie tym procesem odbywa się z wykorzystaniem systemu CRM oraz aplikacji konsumenckiej. Klient usługi Made4Loop może w nim zamawiać usługi odbioru kubków, ma podgląd stanu magazynowego opakowań. Natomiast konsument otrzymuje do dyspozycji aplikację, która pozwala lokalizować punkty sprzedaży, w których można zwrócić kubek, gromadzić środki za jego zwrot i np. wydawać je w modelu cashback u różnych dostawców. Silny nacisk w komunikacji z konsumentami kładziony jest na aspekt środowiskowy. W aplikacji obliczyć można zmniejszenie wpływu na środowisko dzięki użyciu kubków wielorazowych, a nawet przeznaczyć część środków na nasadzenia drzew.
Pozytywne skutki wdrożenia Made4Loop
– Z naszych obliczeń wynika, że Made4Loop pozwoli w ogromnym stopniu zmniejszyć zużycie surowców i ślad węglowy towarzyszący produkcji opakowań. Zakładając, że kubek wielorazowy o wadze 60 g użyty zostanie tysiąc razy, zastępuje on tysiąc 15-gramowych kubków jednorazowych, których łączna masa wynosi 15 kg. Kubki wielokrotnego użytku, które stosujemy wykonane są m.in. ze zużytych olejów roślinnych. Gwarantuje to, że są one przyjazne dla środowiska i zrównoważone, albo z nadającego się do recyklingu polipropylenu. Dla porównania aż 99 proc. używanych jednorazowych kubków nie jest poddawanych recyklingowi, tylko trafia na wysypiska śmieci lub do spalarni – mówi Agnieszka Deryng. Dodaje, że wdrożenie Made4Loop pozwala stosującym ją firmom na redukcję kosztów gospodarki odpadami, przy bezproblemowej realizacji obowiązków prawnych wynikających m.in. z ustawy SUP i z rozszerzonej odpowiedzialności producenta.
System zarządzania opakowaniami zwrotnymi firm Interzero i Tedmark jako praktyczna odpowiedź na nadchodzące zmiany legislacyjne w Unii Europejskiej znalazł się wśród przedsięwzięć zgłoszonych do europejskiego projektu Value4Pack, tworzonego przez organizacje z branży opakowań, producentów i recyklingu z 11 europejskich regionów. Koordynatorem projektu w Polsce jest stowarzyszenie Natureef.
Autor: Redakcja Natureef