Świadoma konsumpcja weszła w życie codzienne naszego społeczeństwa i zakorzeniła się na stałe.
Programy kulinarne, modowe oraz jakże popularne w dzisiejszych czasach blogi tematyczne sprawiają, że coraz więcej osób dokonuje zakupów przemyślanych, opartych na uprzednim zapoznaniu się z dokładną zawartością produktu, a także sposobie i warunkach w jakich został wyprodukowany.
Oczywiście w wielu przypadkach nadal najważniejsza jest cena danego asortymentu, jednak panujący trend na bycie fit oraz chęć wpływania na otaczającą nas rzeczywistość sprawiają, że dzisiejszy konsument nierzadko decyduje się na zakup produktów droższych, ale dostarczonych w sposób niewzbudzający żadnych zastrzeżeń czy też wątpliwości.
Prawidłowe oznakowanie jest konieczne! Ale jak zrobić to właściwie?
W celu zapewnienia konsumentom rzetelnej informacji firmy produkcyjne powinny kłaść ogromny nacisk na prawidłowe i zgodne z wymaganiami rynku oraz prawa oznakowanie produktu.
Dotyczy to zarówno informacji zawartych na etykietach, jak i treści drukowanych bezpośrednio na opakowaniach. Dla współczesnych nabywców najczęściej poszukiwanymi informacjami są już nie tylko termin ważności oraz data produkcji, ale również dokładny skład produktu, w tym wartości odżywcze w przypadku żywności, zalecane warunki przechowywania oraz miejsce wytwarzania. Dodając do tego unikalny kod kreskowy oraz zestaw grafik w postaci np. logo firmy, powstaje komplet danych skierowanych do konsumenta, które powinny znaleźć się na każdym opakowaniu jednostkowym.
W zależności od tego, z jaką produkcją oraz z jakiego rodzaju typem informacji mamy do czynienia, nanoszenie danych na opakowania może odbywać się na kilka sposobów.
Mniejsze firmy produkcyjne, których automatyzacja w zakresie znakowania i etykietowania znajduje się na początkowym etapie zaopatrują się w gotowe etykiety dekoracyjne, natomiast wszelkiego rodzaju informacje dot. składu produktu są drukowane na stacjonarnych, półprzemysłowych urządzeniach. Ręcznie oklejone opakowania są następnie zadrukowywane, najczęściej poprzez atramentową drukarkę typu ink jet. Rozwiązanie tego typu na pewno jest stosunkowo tanim sposobem na oznakowanie produktu, jednak w dalszej perspektywie generuje więcej szkód niż korzyści.
Przede wszystkim zwiększamy wolumeny różnego rodzaju zadrukowanych etykiet, które są przygotowywane niezależnie od bieżącej produkcji. Magazynki z etykietami gotowymi do użycia zawierają najczęściej po kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt różnych składów lub opisów, które czekają na swoją kolej.
Drugim mankamentem jest ręcznie oklejany produkt, który następnie trafia na półkę sklepową. Należy pamiętać, że pierwszą rzeczą, na którą dzisiejszy konsument zwraca uwagę, jest opakowanie. Nic tak nie zniechęca klienta do zakupu jak niechlujnie nałożona etykieta i ledwo widoczna data ważności czy też nieczytelny skład produktu.
Sytuacja ta dotyczy zarówno producentów pakujących swoje wyroby w opakowania foliowe, jak i firmy, w których większość produkcji pakowana jest w słoiki, puszki oraz butelki. Producenci borykający się z tego typu problemami mogą w bardzo szybki i łatwy sposób usprawnić ten proces. Wstawiając na linię produkcyjną system etykietujący wyposażony w głowicę z przenośnikiem dostosowanym pod konkretny produkt, będziemy w stanie bardzo szybko i niezwykle dokładnie nałożyć niemal każdą etykietę.
Wspomniana głowica może być zamontowana od góry, dołu czy też z boku transportera, przez co osiągamy pełen wachlarz możliwości. W zależności od rodzaju opakowania oraz sposobu klejenia etykiet, system etykietujący może być wyposażony w dodatkowe akcesoria takie jak górny pas dociskowy – w przypadku etykietowania lekkich opakowań od spodu, czy też boczne pasy prowadzące – w przypadku mało stabilnych produktów. Oczywiście każdy system etykietujący możemy również wyposażyć w drukarkę atramentową czy też termotransferową, a zatem automatycznie znika wspomniany wcześniej problem drukowania etykiet na stan magazynowy.
Rozwiązania dla wysokowydajnych linii produkcyjnych.
Firmy produkcyjne wyposażone w o wiele bardziej rozbudowany park maszynowy mogą pozwolić sobie na jeszcze większe usprawnienia w zakresie druku i etykietowania. Tego typu producentów bardziej interesuje możliwość instalacji urządzeń znakujących bezpośrednio na maszynach pakujących – pionowych oraz poziomych.
W zależności od modelu maszyny, a także tego, czy dany producent przewidział przyszłą rozbudowę, montaż dodatkowych urządzeń może się okazać niezwykle łatwym zadaniem albo wręcz niemożliwym do wykonania. Maszyny typu flow pack są najczęściej wyposażane w drukarki termotransferowe, które mogą być zintegrowane z głowicą etykietującą lub stanowić osobny element konstrukcji. W takim układzie klient ma możliwość nałożenia etykiety dekoracyjnej, zadrukowania etykiety oraz nałożenia jeszcze przed zapakowaniem lub po prostu wykonania nadruku bezpośrednio na folii.
Jest to najbardziej uniwersalna oraz najczęściej wybierana opcja przez producentów żywności. Nierzadko zdarza się, że maszyna pakująca pierwotnie nieprzygotowana pod instalację jest wyposażana w dodatkowe urządzenia poprzez dodanie specjalnie zaprojektowanej konstrukcji nośnej, która niweluje braki urządzenia pakującego np. brak rolki pozycjonującej nadruk na folii lub pozwala zmienić przebieg folii opakowaniowej dzięki dodaniu dodatkowych rolek przewijających.
W przypadku rolowych maszyn pakujących temat etykietowania wygląda nieco inaczej. Podstawowe modele wykorzystywane do mniejszych partii produkcji często nie są dostosowane do etykietowania bezpośrednio na nich. W takim układzie pozostaje znakowanie atramentowe na folii (jeszcze przed uformowaniem opakowania) oraz nakładanie etykiet na zapakowany produkt poprzez etykieciarkę wolno stojącą.
Dotyczy to również maszyn pakujących typu traysealer, chociaż w ich przypadku nadruk TTO jest również możliwy, natomiast bardzo duże przyspieszenia posuwu folii mocno utrudniają etykietowanie. Wysokowydajne maszyny termoformujące charakteryzują się znacznie większym zakresem dostępnego miejsca przez co ich użytkownicy mogą sobie pozwolić na dużo więcej wariantów.
Znakowanie bezpośrednio na folii najczęściej odbywa się poprzez drukarkę termotransferową, która przemieszcza się w jednej lub dwóch osiach na automatycznym trawersie stanowiącym integralną część maszyny pakującej. Szerokość trawersu jest dostosowana do szerokości maszyny, natomiast jego zakres pracy zależy od stosowanych w danym momencie formatów.
Chcąc nałożyć etykietę na górną lub dolną część opakowania, konieczne jest wyposażenie maszyny rolowej w system etykietujący typu Cross Web podający etykiety w sposób poprzeczny. W ten sposób poprzez schodzące w dół lub unoszone ku górze specjalne piny dostosowujące się do kształtu uformowanej folii, jesteśmy w stanie nałożyć etykietę z bardzo wysoką dokładnością co w przypadku niektórych produktów oraz etykietowania za maszyną pakującą nie byłoby możliwe. Możemy również wyposażyć głowicę etykietującą w drukarkę TTO oraz wykonać m.in. pełen zadruk etykiety jeszcze przed jej nałożeniem na opakowanie.
Jak dobrać najlepsze rozwiązanie?
Opisane powyżej metody druku i etykietowania stanowią niewielką część możliwych scenariuszy. Należy pamiętać, że tak naprawdę to produkt oraz rodzaj opakowania wymusza na producencie zastosowanie takiej, a nie innej etykiety oraz konkretnego sposobu jej nałożenia.
Świadomy producent żywności, rozumiejący oraz poprawnie interpretujący obecne trendy panujące na rynku, dostrzega potrzeby inwestycji w nowe, coraz to lepsze rozwiązania. Dotyczy to przede wszystkim kwestii tworzenia nowych linii produkcyjnych dostosowanych do aktualnych potrzeb konsumenta. W celu uzyskania merytorycznego wsparcia najlepiej udać się do dostawcy, który posiada doświadczenie we wszystkich wspomnianych aplikacjach i może najlepiej doradzić jakie rozwiązanie będzie najlepsze w danym projekcie. Na naszym rodzimym rynku największą firmą specjalizującą się w zakresie znakowania produktów jest pochodzący z Poznania Intrex Sp. z o.o, który już ponad 25 lat z sukcesami wspiera producentów żywności.
Jacek Wojtkowski Inżynier Sprzedaży, Intrex Sp. z o.o.
Przejdź do zakładki dostawcy na platformie Food Industry Support i skorzystaj z bezpłatnych konsultacji: TUTAJ