Z Jonaszem Borowskim – Dyrektorem działu Automatycznej Identyfikacji w firmie Comex rozmawia Maciej Ratajczak
MR – Czym tak naprawdę jest technologia RFID i dlaczego zyskuje w ostatnim czasie na coraz większej popularności?
JB – W wielkim skrócie RFID jest to technologia, która przy użyciu fal radiowych pozwala na identyfikowanie zasobów. Odczyt uzyskuje się dzięki zastosowaniu odpowiednich znaczników RFID zwanych często tagami, którymi oznaczane są elementy, a czytnikami RFID, które są wyposażone w anteny. Identyfikować możemy praktycznie wszystko, podzespoły na produkcji, produkty sklepowe, nośniki logistyczne jak i pracowników na produkcji.
MR – Jeżeli mówimy o identyfikacji, jaka jest różnica między powszechnie stosowanymi kodami kreskowymi a technologią RFID?
JB – Kody kreskowe mają obecnie bardzo szerokie zastosowanie. Nic dziwnego, ponieważ jest to prosta, tania i wygodna metoda identyfikacji. Ma ona niestety kilka wad, które uniemożliwiają jej zastosowanie w wielu procesach. Np. odczyt odbywa się pojedynczo, nie ma możliwości odczytu wielu elementów równocześnie. Taką możliwość daje nam technologia RFID, która jest w stanie odczytać kilkaset znaczników w przeciągu kilku sekund. Kolejnym aspektem przemawiającym za zastosowaniem technologii RFID jest odczyt bez konieczności kontaktu optycznego między znacznikiem a czytnikiem.
Proszę wyobrazić sobie klienta, który kupuje obuwie w sklepie stacjonarnym i chce sfinalizować transakcję na kasie samoobsługowej. Pierwsze co musi zrobić to zlokalizować kod kreskowy w celu zeskanowania go skanerem. To trwa zwykle powyżej 15 sekund, czasami dochodzi do 45 sekund. W przypadku zastosowania technologii RFID, nie ma takiej potrzeby. Znacznik RFID zostanie odczytany przez czytnik w momencie gdy znajdzie się w określonej strefie. Dodatkowo, jeśli 5 produktów znajdzie się w tej strefie, zostaną one odczytane w niecałą sekundę. W przypadku kodów kreskowych, potrwa to około 2,5 minuty. Za kodami kreskowymi w dalszym ciągu przemawia cena, natomiast ceny etykiet RFID w ostatnich miesiącach zdecydowanie poszły w dół co umożliwia zastosowanie tej technologii w wielu obszarach.
MR – Technologia RFID jest coraz bardziej popularna w takich dziedzinach jak automotive, logistyka, branża odzieżowa. Czy przyszedł czas na branżę spożywczą?
JB – Zdecydowanie tak. Widzimy już pierwsze wdrożenia RFID w FMCG. Tak jak wspominałem, ceny komponentów do wyprodukowania znaczników RFID bardzo mocno spadły z powodu ich coraz powszechniejszego zastosowania. W konsekwencji znacząco spadły ceny etykiet RFID. Jednym aspektem jest cena za znaczniki, natomiast technologia RFID przynosi nam wiele benefitów, które finalnie obniżają znacząco koszty operacyjne. Dzięki tej technologii możemy zautomatyzować wiele procesów, nie tylko proces, który jest widoczny przez klienta – kasa RFID. Mówimy tutaj o przepływie towaru w łańcuchu dostaw, procesie inwentaryzacji, kontrolowaniu dostępności produktów, systemach antykradzieżowych i wiele innych.
MR – Jakie możliwości dla producentów branży spożywczej niesie technologia?
JB – Wspomniana wyżej kontrola przepływu towaru w łańcuchu dostaw, zautomatyzowany i szybki proces inwentaryzacji, zabezpieczenia produktów, działania marketingowe, kasy samoobsługowe, szybkie identyfikowanie i lokalizowanie produktów z kończącą się datą ważności, to tylko kilka z tych benefitów. Możliwości są ogromne.
MR – A bariery?
JB – Są pewne bariery, które mogą utrudniać zastosowanie technologii RFID, natomiast obecnie te bariery można w łatwy sposób eliminować, stosując odpowiednie rozwiązania. Do takich barier należą np. produkty płynne. Płyny zaburzają przepływ fal radiowych, co może wpływać na gorszy odczyt. Na szczęście można ten problem wyeliminować stosując odpowiednie etykiety i umieszczając je w odpowiednim miejscu na produkcie. Dzięki takim rozwiązaniom, możemy cieszyć się odczytem na poziomie powyżej 99%.
MR – Czy specyfikacja surowców użytych do produkcji w technologii RFID jest w 100% bezpieczna do stosowania na produktach spożywczych?
JB – Technologia RFID jest w pełni bezpieczna i może być stosowana w branży FMCG. Oczywiście pod warunkiem, że zastosowane rozwiązania będą zgodne z normami i przepisami panującymi w danym kraju czy kontynencie.
MR – Mimo wciąż turbulentnej sytuacji na rynku, optymistycznie patrzymy w przyszłość mając do dyspozycji innowacyjne i wszechstronne technologie. Dziękuję Panu za rozmowę.