Trendy w produkcji żywności – rynek wegetariański

Z roku na rok coraz większa liczba konsumentów stara się świadomie kupować produkty spożywcze. Coraz więcej osób zwraca uwagę na to, co je i jaki ma to wpływ na nasz świat. W związku z tym, na świecie rośnie liczba wegan, wegetarian bądź osób, które zmniejszają spożycie mięsa. Wynikiem tego jest raptowny wzrost zapotrzebowania na produkty wegańskie i wegetariańskie. W ostatnich latach rynek tych produktów jest jednym z najszybciej rozwijających się. Co ciekawe, w tym segmencie największą popularnością w Polsce cieszą zamienniki mleka (napoje sojowe, kokosowe, owsiane czy migdałowe), na drugim miejscu znajdują się burgery wegańskie, a na trzecim pasty kanapkowe.

Szacuje się, że już ok. 36% całej populacji ludzkiej jest zainteresowana redukcją spożycia mięsa. Daje to około 2,8 miliarda potencjalnych konsumentów produktów wegetariańskich bądź wegańskich. Liczba ta będzie rosła ze względu na nowe produkty pojawiające się na rynku, które swoją innowacyjnością czy smakiem będą zachęcały konsumentów, którzy aktualnie nie myślą o tym trendzie.

Sam jestem takim konsumentem. Pomimo, że deklaruję się jako typowy mięsożerca i uważam, że obiad bez mięsa to nie obiad, to wielokrotnie łapię się na zakupie produktów wegańskich czy wegetariańskich tylko po to, żeby zaspokoić „ciekawość smaku” tych produktów. Firma Griffith Foods przeprowadziła sondaż wśród osób, które poszukują zamienników mięsa i produktów odzwierzęcych i zapytała, co jest dla nich najważniejsze w tego typu produktach. Na pierwszym miejscu znalazł się smak, przed teksturą produktu, wartością odżywczą i soczystością produktu (w takiej kolejności).

Liczba wegan i wegetarian z roku na rok rośnie i to jest fakt. W latach 2014-2017 w Stanach Zjednoczonych liczba wegan wzrosła o 600%, z 4 mln do 19,6 mln. Dodatkowo jeden na trzech Amerykanów zrezygnował lub ograniczył spożycie mięsa. W Niemczech 7% konsumentów uważa się za wegan, a co dziesiąty Niemiec kupuje alternatywne produkty mięsne, a w przedziale wiekowym 16-24 już co piąty konsument. W Polsce liczba wegan i wegetarian również stale rośnie. W 2000 roku było to zaledwie 1% społeczeństwa, w 2013 roku 3,9%, a w 2020 roku aż 9%, co daje ok. 3,4 mln Polskich wegan i wegetarian. Co ciekawe, Warszawa zajęła 7. miejsce w rankingu najbardziej przyjaznych weganom miast – czyli miejscem, gdzie z łatwością można znaleźć produkt czy restaurację wegańską. Na podium znalazły się Londyn, Berlin i Nowy Jork.

Zaloguj się lub zarejestruj aby zobaczyć więcej treści

Treść dostępna dla zalogowanych użytkowników.

Załóż darmowe konto i korzystaj w wszystkim treści i możliwości na portalu!