W trakcie pandemii COVID-19, kiedy wiele przedsiębiorstw upadało lub doświadczyło poważnych trudności, przemysł opakowaniowy zanotował wzrost. Dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, przykłada się wagę do odpowiedniego opakowania. Przyjrzyjmy się zatem najważniejszym trendom i zastanówmy się, jak najlepiej je wykorzystać.
Rozwój w trudnych czasach
W związku ze wzrostem oczekiwań konsumentów, od samego początku pandemii obserwujemy zwiększony popyt na opakowania w branży spożywczej. Dotyczy to szczególnie produktów gotowych w obrocie detalicznym. Pomimo, że zmiana ta zaszła niedawno, nie jest jednak niczym nowym. W wyniku ostatniego globalnego kryzysu finansowego w 2008 roku branża opakowaniowa, w porównaniu z innymi gałęziami przemysłu, zanotowała wzrost inwestycji oraz znaczący rozwój w pewnych sektorach. Historia się powtarza, tym razem jednak dodatkowo wzrosło znacząco zapotrzebowanie na rozwiązania higieniczne.
Zagrożenie dla zrównoważonego rozwoju
Już od dekady stałym trendem w zakresie opakowań są przyjazne dla środowiska rozwiązania. O ile pandemia nie powinna wpłynąć na zachowania konsumentów w obszarze ekologicznych zakupów, o tyle kryzys może wpłynąć na tempo rozwoju tego sektora. Jednym z powodów jest konieczność wykorzystywania przez branże gastronomiczną i cateringową jednorazowych naczyń w celu zminimalizowania ryzyka transmisji wirusa. Chociaż trend ten prawdopodobnie nie utrzyma się po zakończeniu pandemii, oznacza jednak tymczasowy wzrost zapotrzebowania na tego rodzaju opakowania. Dopóki nie zakończy się czas walki z wirusem, kwestie dotyczące higieny i bezpieczeństwa będą nadrzędne w stosunku do zrównoważonego rozwoju środowiska.
Szybki rozwój e-commerce
Kiedy na całym świecie zamknięto większość sklepów i placówek handlowych, zainteresowanie zakupami w sieci wzrosło do niespotykanego dotąd poziomu. Ponieważ opakowania są niezwykle istotnym elementem sprzedaży towarów on-line, najbardziej pożądane stały się takie, które gwarantują ochronę i zapobiegają uszkodzeniu towaru. Równie ważna stała się wartość ekonomiczna oraz możliwość odesłania zamówienia, co pozwala sprzedawcom zoptymalizować proces zwrotu.
Jednorazowe opakowania zyskują na popularności również dlatego, że klienci coraz częściej decydują się na zamawianie posiłków na wynos. Prawdopodobnie ta zmiana zachowań utrzyma się nawet po zakończeniu izolacji, ponieważ handel elektroniczny staje się głównym źródłem przychodów dla wielu firm, a kolejni konsumenci odkrywają wygodę robienia zakupów w sieci.
Bezpieczeństwo i wydajność dzięki automatyzacji
Na przestrzeni ostatnich miesięcy wielu pracowników biurowych w Europie skorzystało z możliwości pracy zdalnej. W tym samym czasie pracownicy fizyczni, aby móc pracować, zmuszeni byli zastosować środki ochrony oraz dystansu społecznego w celu zachowania bezpieczeństwa przy jednoczesnym utrzymaniu wydajności. Okazało się to jednym z największych wyzwań związanych z kryzysem COVID-19 i w obszarze tym nadal pozostaje wiele do poprawy.
Jednym ze sposobów zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności w zakładach produkujących opakowania jest zwiększone wykorzystanie zautomatyzowanych rozwiązań. W ankiecie przeprowadzonej niedawno przez Packaging Europe 20% producentów opakowań zadeklarowało, że przechodzą na bardziej zautomatyzowane i obsługiwane maszynowo procesy. Niemal taki sam odsetek respondentów uważa również, że zwiększone inwestycje w automatyzację stają się nową normą.
Źródło: https://packagingeurope.com/covid-19-and-packaging-survey-results-are-in/